Verslag visdag 18 juni 2017

Mijn gasten Pieter en Roderick hadden een gezellig ‘broeder’ weekend geboekt in Groningen. Anderhalf vissen en voor de rest een hoop lol en gezelligheid. Vrijdagavond kwamen de heren al aan in de stad en daar hebben ze zich in de avond natuurlijk even vermaakt. Zaterdag was het vroeg dag en we gingen vissen op het meer. Het werd al vroeg warm en dat kwam de vangsten (of beter geschreven… aanbeten) niet ten goede. Tegen het middaguur hebben we besloten het voor gezien te houden voor de dag. Nadat Marjan ons had voorzien van een heerlijke lunch hebben we de boot uit het water gehaald en hebben we een bezoek gebracht aan een Kuperus in Leek. Omdat de vangsten uitbleven hadden we het besluit genomen om vandaag naar het midden van het land te verkassen en daar ons geluk te gaan beproeven. De broers wonen ook in het zuiden van het land dus lag het mooi voor hun halverwege. Tot zover wat vooraf ging aan vandaag.

Vanmorgen hadden we dus rond half zeven afgesproken bij de trailerhelling. Mijn gasten hadden er zin en waren net voor mijn aankomst al gearriveerd.

De boot er in en we varen gelijk naar één van de bekende hotspots om te gaan werpen. Tegen negen uur hadden we eigenlijk niet of nauwelijk aanbeten gehad. De watertemperatuur liep ook al snel op. Om toch mijn gasten een kans op een mooie vangst te geven besloten we te gaan trollen op de diepen plekken. Al snel konden we de eerste vangst in de boot begroeten.

foto 1 verslag visdag 18 juni 2017

Snel wordt de vis gedrild, schieten we een plaatje en zetten de vis rustig weer terug in het water. Nauwelijks tien minuten later is het weer raak. Dit keer een groter exemplaar. De broers helpen elkaar en volgen ook mijn aanwijzingen goed op. Het is van groot belang de vis snel te drillen, te onthaken en terug te zetten, daar is iedereen het wel over eens.

foto 2 verslag visdag 18 juni 2017

We hebben overduidelijk het bekende bijtuurtje te pakken en binnen vijf minuten is het weer raak. Het begint, bijna, een ritueel worden.

foto 3 verslag visdag 18 juni 2017 foto 4 verslag visdag 18 juni 2017

Na deze vangst werd het iets rustiger. Niet op het water, daar nam de watersport enorm toe. Ook de waterpolitie had het druk en menig hardvaarder is vandaag op de bon geslingerd, overigens geheel terecht. We hebben heel wat gevaarlijke situaties vandaag van dichtbij mee gemaakt. Ongelofelijk wat je allemaal op het water aan net-niet-ongelukken voorbij ziet komen.

foto 5 verslag visdag 2017

Tegen een uur of elf kregen we een keiharde aanbeet (zoals eigenlijk de hele dag al). Mijn gast Roderick kon aan de bak en kon de grootste vangst van de dag in de boot welkom heten.

De hornet van Salmo kon deze ruime 90-er niet voorbij laten gaan en klapt er vol op.

foto 6 verslag visdag 18 juni 2017

Een fraai exemplaar en mijn gast poseert trots met zijn vangst. Het mooiste, maar ook het moeilijkste, is het weer terugzetten van deze rover. We laten de snoek even bijkomen en met een ferme staartslag zoekt de jager zijn jachtvelden weer op.

foto 7 verslag visdag 18 juni 2017

Mijn gasten wilden het vandaag niet te laat maken en we spreken af zo rond een uur of half twee van het water te gaan. Tot die tijd vissen we vanzelfsprekend nog even door.

Roderick kan na zijn supervangst al snel weer aan de bak. Een kleiner exemplaar maar dat maakt het er allemaal niet minder op. De heren hebben het naar hun zin en da’s het belangrijkste.

foto 8 verslag visdag 18 juni 2017

Tegen een uur of één krijg ik een harde aanbeet op mijn hengel. Mijn gasten gunden mij ook vangst en ze wilden graag dat ik de vangst ging verzilveren.

foto 9 verslag visdag 18 juni 2017

Zo tegen de klok van twee uur gaan we zachtjes aan, slepend, richting de trailerhelling. Op één van de bekende plekken konden we nog één keer aan de bak en vangen het laatste exemplaar van vandaag. Ook hier nog een plaatje van geschoten en dan terug naar de trailerhelling.

foto 10 verslag visdag 18 juni 2017

Bij de trailerhelling aangekomen nam ik afscheid van mijn gasten. Ze hadden een super weekend achter de rug. Daar doe ik het voor!

Kijk hier voor alle vangst foto’s van dit seizoen.

Wil je ook eens mee? Neem vrijblijvend contact op via info@visgidsgroningen.nl of bel naar 06-23562166 of 06-22245936 (Voicemail? Graag inspreken, we bellen altijd terug).

Op naar een volgende visdag!